Inventarisatie van je investeringen, voorraden, geldmiddelen en schulden is niet alleen belangrijk, maar ook erg handig. Je weet waar alles vandaan komt of waar alles naartoe gaat. Je zal vast zuinig zijn op de nieuwe iPad die je net hebt aangeschaft. De reden is duidelijk, want het is nieuw, het kost flink wat geld en bovenal het is jouw bezit. De inventaris van je goederen zou je eigenlijk op dezelfde manier moeten behandelen. Je vraagt jezelf vast af, hoe kan ik dat het beste doen? Het is erg simpel: je kunt een inventarisverzekering afsluiten. Vandaag helpen wij jou met je vragen over inventarisverzekeringen. Heb jij deze vragen? Lees lekker verder en help vooral jezelf!
Wees zuinig op je inventaris
Zuinig zijn op je bedrijfsmiddelen kan ervoor zorgen dat je handelsvoorraad jaren langer mee kan. Dit scheelt weer in de kosten van het bedrijf. Het verzekeren van je bedrijfsmiddelen kan hiervoor de eerste stap zijn. Je handelsvoorraad valt onder de goederen verzekering. Verzekeringen gaan voor je aan de slag. Zij zullen alle maatschappijen voor jou vergelijken. Hierna worden de verzekeringen uitgekozen die het beste bij jouw situatie passen. Met een inventarisverzekering voorkom je risico’s, zo simpel is het gewoon. De verzekering dekt de schade van jouw vermogen. Mijn tip aan jou is de volgende. Ga naar een specialist. Soms kan het kiezen voor inventarisverzekering lastig zijn. We hebben het hier natuurlijk wel over de waarde van je spullen. Gelukkig zijn er op dit vakgebied ook echte specialisten. Deze specialisten kunnen je onafhankelijk advies geven. Door deze activiteiten uit te besteden aan een specialist, kun je jezelf focussen op andere werkzaamheden.
Wat valt er onder de inventaris?
Bij bedrijfsverzekeringen spreek je over een inventaris, waarbij alle roerende zaken die het bedrijf gebruikt, genoteerd worden. Voorbeelden hiervan zijn:
- Het meubilair
- De gereedschappen
- Machines
- Stellingen
- Computers
De ontstaande zaken worden vaak uitgesloten:
- Geld
- Dieren
- Motorrijtuigen
- Goederen
- Gebouwen
- Inboedel
Let goed op voor aanpassingen aan het bedrijfspand
Heb je het bedrijfspand gehuurd? Als dat is zo is, dan heeft dat een voordeel, want je hebt dan niet te maken met een bezitsrisico. De schade zal dan verhaald worden bij de verhuurder. Je moet wel goed opletten bij aanpassingen aan het bedrijfspand. Stel je hebt laatst nieuwe vloeren er ingelegd of je hebt getimmerd aan het pand, dan is deze aanpassing niet meeverzekerd met de polis van de verhuurder. Om toch verzekerd te zijn, kun je het volgende doen: sluit een huurderbelangverzekering af. Hierdoor zijn de veranderingen verzekerd tegen brandschade, stormschade of inbraak. Als je zelf gaat zoeken naar een juiste inventarisverzekering, dan kan het vinden van de branche lastig zijn. Je kan dit oplossen door een verzekeringsmaatschappij even te bellen. Ze zullen dan vooral de situatie van het bedrijf in kaart brengen. Ze kunnen hierdoor jouw bedrijf beter helpen.
De verschillen tussen handelsvoorraad en inventarisatieverzekering
Er zijn vaak onduidelijkheden over bedrijfsgoederen en handelsgoederen. Het verschil is dat handelsgoederen door verhandeld worden. De waarde van de goederen verschilt altijd. De waarde van de goederen wordt meestal opgemeten door de marktwaarde. Onder de marktwaarde verstaan we de inkoopprijs met de bijkomende kosten. Voor halffabricaten geldt vaak de kostprijs en bijkomende kosten als waardebasis. Verzekeraars spreken ook wel over de vervangingswaarde. Denk bij bedrijfsgoederen aan reinigingsmiddelen en brandstoffen.
Handelsgoederen
- Grondstoffen
- Halffabricaten
- Eindproducten
- Verpakkingsmateriaal
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips en dat het vinden van de juiste inventarisverzekering geen probleem meer is. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Heb jij ervaringen met het afsluiten van een inventarisverzekering en wil je die met ons delen? Deel deze ervaringen en help andere ondernemers.