Is je vlucht vertraagd? Krijg je te maken met overboeking of annulering van de vlucht? In veel gevallen heb je recht op een compensatie die kan oplopen tot €600 per persoon. Ga je hierbij uit van de verzekering of de schadevergoeding die de luchtvaartmaatschappij uitkeert?
Wanneer is er recht op compensatie?
Vertraging van een vlucht kan erg nadelig zijn, vooral financieel kan dit aardig oplopen. Weet waar je recht op hebt bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht. Bij een vluchtvertraging heb je in ieder geval recht op verzorging. Dit geldt bij een vertraging vanaf 2 uur of meer. Een en ander is afhankelijk van de vliegafstand. De compensatie bestaat uit maaltijden en dranken, twee gratis telefoongesprekken en eventueel overnachting, wanneer de verwachte vertraging erg ver oploopt.
Schadevergoeding bij tijdsverlies
Later aankomen op de plaats van bestemming betekent vaak een financiële schade. Denk hierbij aan boeking van een hotel of het mislopen van een zakelijke meeting. Is de vlucht met meer dan drie uur vertraagd, dan is er mogelijk recht op schadevergoeding. Afhankelijk van de afstand die je vliegt heb je recht op €250 tot €600 schadevergoeding.
Schadevergoeding bij de luchtvaartmaatschappij opeisen
Biedt de luchtvaartmaatschappij geen verzorging of overnachting aan? De reiziger kan dit zelf verzorgen en de kosten terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Bewaar alle aankoopbewijzen, anders is er geen recht op compensatie.
Hoe zit het met eisen van compensatie bij een vertraagde vlucht? Er is niet altijd recht op compensatie, bij een buitengewone omstandigheid vervalt het recht. Het is daarom belangrijk om eerst te bekijken of het mogelijk is een claim in te dienen. Het blijkt niet altijd even gemakkelijk om deze schadeclaim in te dienen. Vaak wordt een reiziger afgewimpeld met een excuus. Daarnaast kost het indienen van een claim een hoop tijd en geld.
Bij overboeking of vertraging van een vlucht kan een specialist namens de reiziger een claim indienen. Het enige wat hiervoor nodig is zijn een aantal gegevens en bewijzen. De specialist dient de claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Lukt het niet om de schadevergoeding op te eisen, dan worden er geen kosten in rekening gebracht.
Wat kan de verzekeringsmaatschappij betekenen?
Niet iedereen heeft een goede reis- en annuleringsverzekering. Is deze er wel, dan biedt een annuleringsverzekering alleen dekking bij vertraging van de vlucht. Afhankelijk van de verzekering is er recht op een vergoeding van maximaal 3 dagen. Bij annulering van de vlucht is er geen recht op compensatie vanuit de verzekeringsmaatschappij. Is het beter om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten of schadevergoeding rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij op te eisen? Een reisverzekering is nooit verkeerd, hiermee dek je de kosten bij ongevallen, verlies of schade aan bagage of geneeskundige kosten. De annuleringsverzekering dekt de kosten bij vertraging van vluchten.
Niet veel mensen sluiten een annuleringsverzekering af, omdat hier extra kosten mee gemoeid gaan. Wie af en toe een vlucht naar het buitenland maakt, krijgt weinig te maken met vertraging. In dit geval is het goedkoper om bij vertraging te vertrouwen op een bedrijf dat de schadeclaim bij de luchtvaartmaatschappij indient.